جاهای جوش و اسکارهای عمیق

بسیاری از افراد جوش های چرکی صورت و بدن بدون برجای گذاشتن هر گونه اسکار بهبود می یابد. اما در گروه کوچکی از بیمارانی که آکنه های شدید و گاهی مواقع خفیف دارند ممکن است جای جوش به شکل قرمزی یا لک های قهوه ای رنگ؛ فرورفتگی و چال شدن پوست و گاهی به صورت اسکار هیپرتروفیک باقی بماند.

مطالعات نشان داده است اکثر افرادی که اسکار باقی مانده دارند از یک استعداد ژنتیکی رنج می برند که واکنش های بافتی شدیدتری به التهاب دارند.
یکی از بهترین اقدامات پیشگیرانه برای کاهش اسکار ، درمان سریع آکنه و جوش های صورت می باشد به گونه ای که التهاب به حداقل ممکن کاهش یابد.

جای جوش و آکنه به دو شکل کلی دیده می شود. در یک گروه ممکن است اسکار آکنه به شکل فرو رفته در پوست دیده شود. این حالت ممکن است به سه شکل تظاهر یابد.

جای جوش و اسکار آکنه ممکن است به شکل برجستگی و اسکار هیپرتروفیک باشد. در اینگونه موارد معمولا التهاب بافتی شدیدی رخ داده است.
همچنین اسکار اکنه ممکن است به شکل قرمزی نسبتا پایدار بعد از بهبودی جوش ها باشد. ممکن است جای جوش به شکل لک های قهوه ای روی پوست باشد.

چه کسانی مستعد اسکار آکنه هستند؟

همانگونه که اشاره شد در اکثر مواقع جوش ها و اکنه صورت و بدن بدون برجای گذاشتن اسکار بهبود می یابند. در موارد زیر شانس باقی ماندن جای جوش افزایش می یابد.
بروز التهاب شدید (درد شدید، قرمزی شدید، تورم شدید) در موارد آکنه حاد. در اینگونه موارد معمولا پس از بهبودی آکنه جای جوش باقی خواهد ماند.
عدم درمان به موقع یا درمان ناکافی آکنه: در مواقعی که افراد درمان مناسب را برای آکنه انجام نمی دهند شانس بروز اسکار آکنه افزایش می یابد.

درمان جای جوش

دستکاری و ترکاندن جوش های در فاز التهابی و حاد: هرگونه دستکاری جوش ها در فاز حاد باعث گسترش عفونت و افزایش واکنش های التهابی شده و در نهایت شانس بروز اسکار را افزایش می دهد.
شرایط ژنتیکی: افرادی که سابقه مثبت خانودگی اسکار آکنه دارند در معرض خطر بیشتری برای بروز اسکار آکنه دارند. این افراد نیاز به مراقبت های گسترده تری دارند.

error: Image is protected !!